Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskim projekcie „Młodzi głosują” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Celem programu jest zwiększenie świadomości obywatelskiej wśród młodzieży i zachęcenie jej do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, w tym do świadomego udziału w wyborach w życiu dorosłym.
W naszej szkole w ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie zostały przeprowadzone zajęcia na temat procesu wyboru prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, jego kompetencji oraz roli w państwie. Uczniowie zastanawiali się również, dlaczego udział w wyborach jest nie tylko prawem każdego obywatela, ale także jego powinnością.
Następnie została przeprowadzona akcja zachęcająca młodzież do udziału w szkolnym głosowaniu. W szkole pojawiły się plakaty informujące o wyborach. Należy podkreślić, iż przedsięwzięcie „Młodzi głosują" stanowi akcję edukacyjną, dlatego realizowane jest według zasad neutralności politycznej, bez wszelkich działań o charakterze agitacji wyborczej na terenie szkoły.
Szkolna Komisja Wyborcza 9 maja 2025 roku przeprowadziła symulację młodzieżowych wyborów prezydenckich. Uczniowie klas szóstych, siódmych i ósmych oddawali swoje głosy według procedur obowiązujących podczas prawdziwych wyborów. Komisja wyborcza przeliczyła glosy i sporządziła protokół. Szkolne wyniki głosowania zostały przesłane do Centrum Edukacji Obywatelskiej, które opublikuje ogólnopolskie wyniki 19 maja bieżącego roku.
Szklona symulacja wyborów prezydenckich miała na celu pokazanie naszym uczniom, jak przygotować się do wyborów oraz jak poprawnie oddać głos, tak, aby był on ważny. Dla większości młodzieży było to pierwsze doświadczenie udziału w podjęciu hipotetycznej decyzji, która może wpłynąć na losy naszego państwa. Każdy z uczniów musiał zastanowić się, któremu z kandydatów chce powierzyć prawo pełnienia funkcji prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, co jest korzystne dla niego, jak i dla innych obywateli.
Realizacja programu „Młodzi głosują” dostarczyła uczniom naszej szkoły podstawowej wiedzy obywatelskiej oraz umożliwiła poznanie zasad przeprowadzania demokratycznych wyborów. Projekt miał także na celu pokazanie, że demokracja zaczyna się od świadomości i aktywności obywatelskiej. Choć uczniowie nie posiadają jeszcze czynnego prawa wyborczego, rozumieją, że ich głos – nawet symboliczny – ma znaczenie, a udział w życiu publicznym zaczyna się już dziś.