INNOWACJA PEDAGOGICZNA - podsumowanie
Temat: Nasza szkoła jest “Fit” - FIT SCHOOL
Autor: Nauczyciele wychowania fizycznego i świetlicy szkolnej
Okres realizacji: II semestr 2023/24 - I semestr 2024/25
Adresaci innowacji: klasy 4-8
Rodzaj innowacji: metodyczna
Innowacja realizowana była podczas lekcji wychowania fizycznego i zajęć w świetlicy szkolnej. Dla klasy lub grupy przeznaczona była jedna godzina lekcyjna w tygodniu, a także wybrana długa przerwa. Zajęcia w ramach innowacji realizowane były cyklicznie. W świetlicy szkolnej uczestniczyło w nich od 15 do 25 osób. Dzięki realizacji innowacji poszerzona została świadomość na temat zagrożeń spowodowanych brakiem regularnej aktywności fizycznej, szkodliwością siedzącego trybu życia. Zajęcia prowadzone były przez nauczycieli z wykorzystaniem dostępnych środków multimedialnych (Internet, rzutnik).Podczas realizacji innowacji zachęcaliśmy uczniów do aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia podniosły wydolność krążeniowo-oddechową, skupiliśmy się również na profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
Wdrożenie do aktywności fizycznej przez całe życie to jeden z głównych celów jakie realizowaliśmy podczas realizacji innowacji. Podkreślaliśmy, że sprawność fizyczna i zdrowie powinny być priorytetami każdego człowieka. Podczas zajęć akcentowaliśmy cyklinicznie, że dobre samopoczucie jakie osiągamy po wysiłku fizycznym ma duże znaczenie w pracy nad własną osobowością, osiąganymi wynikami w nauce, umiejętnością radzenia sobie ze stresem i sukcesami w życiu.
Opracowana przez nas innowacja sprawiła, że zajęcia w świetlicy i lekcje wychowania fizycznego prowadzone były w sposób atrakcyjny i kreatywny. Uczniowie byli bardzo aktywni i poprawiła się ich sprawność fizyczna.
Zrealizowane cele:
Umacnianie potencjału zdrowia dzieci poprzez zwiększenie poziomu aktywności fizycznej.
U uczniów nastąpiła:
- Poprawa sprawności krążeniowo – oddechowej poprzez zwiększenie poziomu wysiłku o umiarkowanej i średniej intensywności - redukcja ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych.
- Usprawnienie zmysłu kinestetycznego służąca poprawie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Zwiększenie siły gorsetu mięśniowego służące kształtowaniu prawidłowej postawy ciała – redukcja ryzyka rozwoju chorób narządu ruchu.
- Poprawa zdolności motorycznych poprzez zwiększenie poziomu ćwiczeń ogólnousprawniających – kształtowanie możliwości ruchowych.
Osiągnięcia
W wyniku realizacji innowacji pedagogicznej wzrosła atrakcyjność zajęć wychowania fizycznego i zajęć w świetlicy. Wzrosła kondycja, siła mięśni i poziom ogólnej sprawności fizycznej uczniów. Uczniowie zdobyli nowe umiejętności ruchowe dzięki ciekawym ćwiczeniom z wirtualnym trenerem. Zdobyli wiadomości na temat zdrowego trybu życia, dbania o własną sylwetkę. Uczniowie zostali przygotowani do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz podejmowania aktywności fizycznej przez całe życie. Nastąpiło zwiększenie wiedzy dzieci na temat związku aktywności fizycznej ze zdrowiem – kształtowanie postawy osobistej odpowiedzialności za zdrowie. Zestawy ćwiczeń były tak przygotowane, aby bez specjalnych przyborów można było ćwiczyć w domu.
Ewaluacja
W celu sprawdzenia, czy przygotowana innowacja pedagogiczna przyniosła oczekiwane efekty zostały przeprowadzone:
- obserwacje uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego,
- pogadanki i dyskusje z uczniami.