Innowacja pedagogiczna „Artystyczne przygody w świetlicy szkolnej”
Prowadzący zajęcia – Barbara Raczkowska-Bobek, Anna Kozłowska
- OKREŚLENIE RODZAJU INNOWACJI
Innowacja metodyczno-organizacyjna dotycząca edukacji artystycznej – wykorzystanie różnorodnych technik w procesie rozwijania swobodnej ekspresji artystycznej.
- ZAKRES INNOWACJI
Opracowana innowacja obejmuje proces wychowania i opieki nad uczniami uczęszczającymi do świetlicy szkolnej. Skierowana jest do uczniów wykazujących zainteresowanie aktywnością plastyczną i artystyczną, chcących poznawać nowe, ciekawe techniki. Program innowacji będzie realizowany w roku szkolnym 2022/2023.
- MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI
Działalność artystyczna rozwija twórczą inicjatywę dziecka, pomysłowość, wiarę we własne siły, a więc cechy, które są bardzo ważne w życiu. Równocześnie pobudza rozwój umysłowy i emocjonalny, usprawnia ręce dzieci, stwarza możliwości ich artystycznych, technicznych
i społecznych doświadczeń. Dzieci z natury swej są aktywne, kreatywne, ciekawe świata
i dlatego te cechy należy w nich pielęgnować i rozwijać.
Szczególnie celowe i potrzebne staje się prowadzenie ciekawych zajęć artystycznych
w dzisiejszych czasach, gdy komputery i programy multimedialne zdominowały świat dziecka. Z moich pedagogicznych obserwacji wynika, że dzieci spragnione są zajęć kreatywnych, chętnie poznają nowe techniki i je rozwijają. Innowacja pedagogiczna będzie doskonałą okazją do promowania aktywnej, kreatywnej i twórczej postawy dziecka. Dzieci uczestnicząc w ciekawych zajęciach artystycznych odkryją i rozwiną z pomocą nauczyciela drzemiące w nich talenty. Prace wykonane przez dzieci pozwolą im odczuć sukces, który wzmocni poczucie własnej wartości i zmotywuje do dalszej pracy.
- CEL GŁÓWNY INNOWACJI
Celem głównym innowacji pedagogicznej pt. ,,Artystyczne przygody w świetlicy szkolnej’’ jest skłanianie dzieci do podejmowania własnych prób i działań artystycznych, rozwijanie
i poszerzanie zainteresowań dzieci nowymi technikami.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształcenie wyobraźni twórczej,
- uwrażliwienie na piękno otaczającego świata,
- rozwijanie wyobraźni, twórczej aktywności, wrażliwości estetycznej oraz ekspresji plastycznej,
- wyzwalanie aktywności artystycznej ucznia,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnych, umiejętne operowanie narzędziami i materiałem,
- zachęcanie do eksperymentowania w zakresie łączenia technik i materiałów,
- rozwijanie samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów.
- TEMATYKA INNOWACJI: Kreatywność przestrzennie i na płaszczyźnie
- Quiling - technika dekoracyjna z wykorzystaniem pasków papieru
- Origami płaskie i przestrzenne
- Malowanie na tkaninie
- Frotage (technika odciskania faktury dowolnych przedmiotów (np. drewna, tkaniny, liści, kamieni) na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem lub kredkami)
- Prace z efektem 3D
- OCZEKIWANE EFEKTY
Innowacja zakłada osiągnięcie przez ucznia następujących umiejętności:
- jest pomysłowe, pełne inicjatywy i inwencji,
- łączy w pracach poznane techniki,
- wykorzystuje w pracy różnorodne materiały i narzędzia, potrafi racjonalnie i oszczędnie je wykorzystać,
- umiejętnie planuje pracę,
- estetycznie wykonuje pracę,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
- potrafi współpracować w grupie
- tworzy prace artystyczne inspirowane literaturą, kontaktami ze środowiskiem przyrodniczym lub społecznym, własnymi przeżyciami, wyobraźnią,
- jest aktywne, tworzy i zna swoje możliwości twórcze, wzbogaca własny warsztat plastyczny.
- METODY I FORMY PRACY
Inspirowanie dzieci do aktywności twórczej realizowane będzie przede wszystkim poprzez metody:
- działania praktycznego,
- zadań stawianych dziecku,
- pokazu i obserwacji,
- objaśnienia i instrukcji.
Zajęcia prowadzone będą poprzez następujące formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca z grupą.
- EWALUACJA
Prowadzenie innowacji pedagogicznej na bieżąco będzie podlegało ewaluacji. Naturalną formą ewaluacji innowacji będzie:
- obserwacja postępów dziecka w wykonywaniu prac plastycznych,
- poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie tworzenia,
- urządzanie wystaw prac plastycznych dzieci,
- prezentowanie prac artystycznych na stronie internetowej szkoły,
- zorganizowanie konkursu artystycznego,
- dyplomy za aktywny udział w zajęciach.