INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,Zasady fair-play w życiu i sporcie"
- Wstęp:
Współzawodnictwo sportowe nie tylko łączy się z rywalizacją sportową pomiędzy dwoma zespołami, ale również „kibicami” chcącymi dopingować swoje drużyny.
Świat kibicowski jest światem złożonym. Występują w nim zarówno pozytywne jak i negatywne aspekty sportowego dopingu. Doping może przybierać formę zdrowego wspierania swoich ulubieńców albo przyjmować zachowania agresywne i niepożądane.
W naszej innowacji chciałybyśmy skupić na tej lepszej sferze „sportowego święta”. Przede wszystkim ukazać piękno prawdziwego i kulturalnego kibicowania.
Piękno, które wynika z poszanowania do przeciwnika, respektowania zasada Fair – Play oraz poszanowania wartości rywalizujących ze sobą klubów.
Nasza innowacja skierowana jest do uczniów Szkoły Podstawowej w Choroszczy uczęszczających do świetlicy szkolnej oraz na zajęcia wychowania fizycznego, ma na celu poznaniu przez uczniów zasady kulturalnego kibicowania oraz zasady Fair – Play.
Uważamy, że w dzisiejszych czasach, gdzie bardzo mało mówi się o zachowaniu na stadionie, warto uświadamiać młodych ludzi jak powinno się zachowywać w miejscach publicznych oraz jak doping potrafi wpływać na odbiór i poziom widowiska sportowego.
- Charakterystyka placówki:
- Miejscem innowacji pedagogicznej będzie Szkoła Podstawowa w Choroszczy.
- Autorem projektu są nauczyciele wychowania fizycznego Beata Guziejko, Kamila Reduta,Jolanta Dworakowska-Dojlida oraz wychowawcy świetlicy Anna Kozłowska , Agnieszka Sławińska, Agnieszka Łuniewska.
- Charakterystyka organizacyjne:
- Innowacja będzie realizowana podczas zajęć w świetlicy szkolnej , lekcji wychowania fizycznego oraz podczas wydarzeń sportowo
– rekreacyjnych organizowanych w szkole.
- Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VIII
Czas trwania: marzec 2023- marzec 2024
- Cele ogólne innowacji:
- Rozbudzenie zainteresowania tematyką kibicowania - organizacja Szkolnego Dnia Kibica.
- Kształtowanie prawidłowych postaw kulturalnego kibicowania.
- Poznanie zasady Fair – Play podczas rozgrywanych meczów.
- Wzmocnienie więzi koleżeńskich.
- Cele szczegółowe innowacji:
- Kształtowanie postaw kulturalnego kibicowania:
- zachowanie kultury słowa,
- szacunek do przeciwnika,
- szacunek do barw narodowych i hymnu,
- szacunek do własnej drużyny i drużyny przeciwnika,
- szacunek do drugiego człowieka,
- Zapoznanie uczniów z konsekwencją zachowań niezgodnych z prawem podczas sportowych imprez masowych.
- Treści programowe
- Angażowanie uczniów do pomocy przy organizacji wydarzeń rekreacyjno- sportowych.
- Organizacja Szkolnego Dnia Kibica.
- Stworzenie zasad kulturalnego kibicowania oraz dekalogu dobrego kibica.
- Ewaluacja innowacji:
- Ewaluacja programu będzie polegała na:
- przeprowadzeniu testu z zakresu zasad kulturalnego kibicowania.
- Podsumowanie:
Program ukierunkowany jest na promowanie aktywnego i zarazem bezpiecznego dopingowania jako alternatywną formę spędzania czasu wolnego.
- Test wiedzy:
Spośród poniższych odpowiedzi zaznacz zachowania kulturalnego kibicowania.
- Czy obrażenie przeciwnika jest zgodne z zasadą FAIR – PLAY?
- Tak
- Nie
- Czy w czasie meczu piłkarskiego można korzystać z środków pirotechnicznych?
- a) Tak
- b) Nie
3 Czy w czasie kibicowania dozwolone jest używanie wulgaryzmów?
a)tak
b)nie
- Czy w trakcie meczu użyłbyś/użyłabyś sformułowania “sędzia kalosz”
a)tak
b)nie
- Czy według zasad fair play uczciwa gra odbywa się na każdym etapie rywalizacji?
a)tak
b)nie
- W czasie meczu zawodnik po przewinieniu dokonanym na przeciwniku powinien:
a)udawać, że nic się nie stało,
b)zrzucić winę na przeciwnika,
c)podać rękę, przeprosić
7.Czy zawodnik po odgwizdaniu przewinienia powinien dyskutować z sędzią?
a)tak
b)nie
8.Czy zgodnie z zasadą Fair play dążymy do zwycięstwa za wszelką cenę?
a)tak
b)nie
9.Kto był twórcą idei fair play?
a)Pierre de Coubertin
b)Zbigniew Boniek
c)Apoloniusz Tajner