“Zabawa w gotowanie. Kuchnie świata”

Adresatami innowacji byli uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi klas VII, VIII oraz chętni uczniowie, którzy uczęszczali do świetlicy szkolnej. Główne założenia pracy na zajęciach: wdrażanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole oraz podstaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków, zapoznanie uczniów z ciekawymi sposobami spędzania czasu wolnego, wyrobienie odpowiednich nawyków u uczniów, aby umiały aktywnie wypoczywać i umiejętnie organizować swój czas, zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu i dotyku.

Cele innowacji: zachęcanie uczniów do skutecznego komunikowania się, rozwiązywania konfliktów, okazywania empatii, współdziałanie, współpraca podczas zajęć, wyeliminowanie niebezpiecznych zachowań, rozładowanie napięcia, stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego, czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków, rozwijanie umiejętności korzystania z książek kucharskich, czytanie ze zrozumieniem przepisów kulinarnych, eksperymentowanie czyli tworzenie własnych przepisów, samodzielne przygotowanie listy zakupów, przygotowanie stanowiska pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy – ustalenie zasad, wykonanie prostych przepisów kulinarnych, kulturalne spożywanie posiłków –savoir-vivre, rozwijanie samodzielności i umiejętności samoobsługowych, ćwiczenie zasad interpunkcji i ortografii oraz wystąpień publicznych.

Zajęcia odbywały się cyklicznie- raz w miesiącu. Pozwoliły one aktywizować uczniów nieśmiałych, zamkniętych w sobie oraz rozładować negatywne emocje uczniom nadpobudliwym. Pomogły również rozwinąć zainteresowania kulinarne, nauczyły organizacji pracy w kuchni, zdrowego odżywiania oraz zachowania higieny podczas przyrządzania posiłków. Pierwsze zajęcia poświęcone były integracji grupy. Poprzez gry i zabawy uczniowie mieli możliwość poznania się. Stworzyliśmy regulamin- ABC kucharzenia- zapoznaliśmy się z przyborami kuchennymi, podstawowymi miarami. Następne, comiesięczne spotkania były już zajęciami praktycznymi. Założone działania zawarte w harmonogramie innowacji zostały zrealizowane.

Tematyka zajęć była następująca: “Święta tuż, tuż” - pieczemy i dekorujemy świąteczne pierniki. “Pasty nie do butów” - zdrowe smarowidła do pieczywa z jaj, twarogu, ryb. Kanapki na drugie śniadanie. “Różności na ciepło” - naleśniki z twarożkiem lub dżemem owocowym. “Ordery dla zasłużonych’’- przygotowanie orderów z wafli, ciastek owsianych, pomysł na urodzinowe przyjęcie ”Pizza z warzywami i żółtym serem” - wykonanie dietetycznej pizzy na posiłek obiadowy. “Gofry dietetyczne – czy to możliwe?” “Hamburgerowy zawrót głowy”

Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach, z zaangażowaniem wykonywali każdy posiłek zgodnie z przepisem. Zintegrowane działania posłużyły budowaniu relacji uczeń- nauczyciel, uczeń- uczeń. Sprawiły, że zajęcia były wspaniałym, wyczekiwanym wydarzeniem. Niniejsza innowacja miała na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wdrażania ciekawych sposobów spędzania czasu wolnego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jak również integracje ze społecznością szkolna, nabywanie wiedzy na temat zdrowego żywienia, sposobu przygotowywania posiłków oraz używanie tej wiedzy w życiu codziennym.

Na podstawie przeprowadzonych rozmów z uczniami oraz ich rodzicami można stwierdzić, że zajęcia były bardzo przydatne. Dzięki nim zdobyli nowe doświadczenia kulinarne, czerpali radość ze wspólnego przygotowywania posiłków. Wiedza to posłuży im w dalszym życiu. Opanowali również umiejętności samodzielnego i wspólnego przygotowania posiłku (podział obowiązków i rozplanowanie czasu potrzebnego do przygotowania potrawy), przezwyciężyli niechęć do nowych smaków. Rodzice wskazywali zwiększenie aktywności uczniów podczas przygotowywania potraw w domu.

Ewaluacja innowacji dowiodła, że była ona udana, a założone cele zostały zrealizowane. Program ten rozszerzył ofertę edukacyjną szkoły i wpłynął na korzystny jej wizerunek w środowisku lokalnym.

Autorzy innowacji: Jelena Kozłowska Izabela Iwaszkiewicz Ewa Kraszewska

Od października w szkole była prowadzona innowacja pedagogiczna Kocham słyszeć, której autorkami są pani Izabela Pęza (surdopedagog) oraz pani Magdalena Rutkowska (logopeda). Innowacja była skierowana do uczniów klas trzecich szkoły podstawowej i miała na celu szerzenie tolerancji wobec osób słabosłyszących, objaśnienie działania aparatów słuchowych i implantów ślimakowych, naukę podstawowych gestów języka migowego oraz zaprezentowanie wskazówek dotyczących przebywania z osobami słabosłyszącymi.

Innowacja „Kocham słyszeć” jest odpowiedzią na ogólnopolską akcję o tym samym tytule, a także wyjściem naprzeciw dzieciom z wadami słuchu, które uczą się w naszej szkole. Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz prowadzonych przez nas zajęć specjalistycznych zauważyłyśmy, że uczniowie z wadą słuchu wstydzą się swoich trudności przed rówieśnikami. Z kolei zdrowym dzieciom brakuje podstawowej wiedzy na temat tego, jak wyglądają aparaty słuchowe oraz czym jest niedosłuch. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba edukacji naszych uczniów.


 

Innowacja skierowana jest do wszystkich uczniów klas trzecich  Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy. Ma charakter innowacji programowo- metodycznej.